Nuffnang

Friday, 25 April 2014

Ke Arah Bahagia Membahagiakan

Teks: Haryati Dulbahri
Sumber: Jurnal Mudahnya Bahagia oleh Prof. Dr. Muhaya

Assalamualaikum w.b.t



Salam pagi jumaat, penghulu segala hari. Alhamdulillah, moga hari ini lebih baik daripada semalam dan dipermudahkan segala urusan hari ini.

Hari ini saya tertarik untuk mengulas sebuah jurnal yang saya baca malam tadi. Jurnal Mudahnya Bahagia ini adalah hasil penulisan Prof Dr Muhaya Hj Mohamad khusus untuk kita yang masih tercari-cari definisi dan cara untuk mendapat kebahagiaan. Konsep bahagia bagi saya ia sesuatu yang subjektif. Setiap daripada kita mahukan kebahagiaan dalam hidup di dunia dan akhirat. Jadi, pilihan untuk bahagia itu adalah terletak di tangan kita sendiri. Dengan memilih untuk bahagia, kita akan lebih menghargai apa jua yang kita miliki dan kita akan lebih tenang dalam menjalani rutin seharian kita.

Melalui jurnal Mudahnya Bahagia, kita dapat mendifinisikan kebahagiaan dan dalam masa yang sama membantu kita bertanggungjawab dan bertindak ke atas kebahagiaan yang kita inginkan. Jurnal ini merupakan catatan harian yang menggunakan konsep 'Ada, Beri, Dapat' di mana kita dapat membantu diri kita untuk memberi dan mendapat kebahagiaan dalam kehidupan seharian.

Berdasarkan jurnal Mudahnya Bahagia ini, saya catatkan pengalaman bahagia saya hari ini seperti berikut:

Dalam kehidupan saya sebagai WAHM, matlamat utama yang saya ingin capai adalah:

"Untuk memberi nilai kehidupan yang penuh makna kepada suami, anak-anak dan keluarga. Juga dalam masa yang sama dapat menjadi seorang WAHM yang berjaya dan memberi sesuatu yang bernilai atau bermanfaat kepada orang lain".

Saya bahagia dengan ... APA YANG SAYA ADA

Saya bersyukur dan bahagia,
saya merupakan 
seorang isteri, ummi dan WAHM

Alhamdulillah, saya bersyukur dan bahagia ...
 ~ diberi peluang untuk hidup
~ dapat bernafas dengan baik
~ dapat tidur dengan lena
~ dapat membuat persediaan untuk kehidupan hari ini

Alhamdulillah, saya bersyukur dan bahagia ...
~ diberikan wajah dan anggota tubuh yang sihat
~ diberi peluang menguruskan diri sendiri
~ setiap anggota tubuh dalam keadaan yang sihat
~ dengan penampilan saya yang kemas

Alhamdulillah, saya bersyukur dan bahagia ...
~ diberi peluang ibadah tanpa batasan
~ dapat memprakrikkan agama saya tanpa batasan
~ dapat meningkatkan kualiti bacaan saya dalam solat
~ dapat menunaikan solat pada awal waktu

Alhamdulillah, saya bersyukur dan bahagia ...
~ diberi peluang untuk menikmati sarapan yang baik dan sihat
~ diberi peluang bersarapan dengan keluarga
~ dapat berkongsi sarapan dengan orang lain

Alhamdulillah, saya bersyukur dan bahagia ...
~ dapat melalui hari ini dengan baik dan selamat
~ dapat melihat keluarga/anak-anak saya sihat dan selamat
~ dapat mengukir senyuman kepada semua orang yang saya jumpa
~dapat menyapa/memberi salam kepada orang yang saya jumpa

Alhamdulillah, saya bersyukur dan bahagia ...
~ dapat menunaikan ibadah bersama-sama keluarga
~ dapat makan malam bersama keluarga
~ dapat meluangkan masa bersama-sama keluarga
~ dapat berkongsi apa yang berlaku hari ini dengan suami dan anak-anak tercinta

Saya bahagia dengan APA YANG SAYA BERI

Alhamdulillah, hari ini saya bersyukur dan bahagia dapat memberi ...
~ berkongsi ilmu melalui penulisan saya di blog ini 'WAHM Corner: Panduan Berniaga Dari Rumah'
~ masa yang berkualiti bersama anak-anak 
~ hidangan pagi, tengahari dan malam untuk keluarga
~ perkhidmatan yang baik dalam bisnes saya

Saya bahagia dengan APA YANG SAYA DAPAT

Alhamdulillah, hari ini saya bersyukur dan bahagia kerana saya mendapat ...
~ ciuman kasih sayang daripada suami dan anak sebelum mereka pergi ke pejabat dan sekolah
~ ucapan terima kasih daripada anak-anak setiap kali saya memberi mereka sesuatu (makanan, minuman, mainan dll)
~ ucapan 'Happy Morning' daripada bekas majikan saya dahulu merangkap 'kakak' dan sahabat baik saya
~ pengetahuan baru semasa saya membaca buku

Hari ini saya telah memilih untuk bahagia dan membahagiakan orang lain. Alhamdulillah.

Semoga kalian juga memilih untuk bahagia dan membahagiakan orang lain. Wallahua'lam.

Salam kasih sayang,
Yati Dbahri
WAHM Corner: Panduan Berniaga Dari Rumah
1 WAHM, 1 Bisnes Dari Rumah

*****
Ayuh bergabung dengan kami di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR): 600 blog, 13 guru online, 2 trainer kewangan/akaun dan berpuluh rakan niaga ABDR.

-->> Untuk mengetahui pakej kelas ABDR: Sila klik di sini: PAKEJ KELAS ABDR

-->> Untuk pakej ebook ABDR: Sila klik di sini: EBOOK ABDR

-->> Untuk menjadi rakan niaga (pengurus online) ABDR: Sila klik di sini: RAKAN NIAGA ABDR

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

POPULAR ENTRI DI WAHM CORNER

KLIK JER!

KLIK JER!

KLIK JER!

NUFFNANG