Nuffnang

Monday, 9 June 2014

Bijak Manfaatkan Peluang Yang Ada

Teks: Haryati Dulbahri

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera



Salam pagi Isnin. Alhamdulillah, masih lagi mood cuti sekolah. Semalam dan kelmarin kami sekeluarga menghabiskan masa bersama, tidak kira samada melakukan aktiviti bersama dengan membawa anak-anak berjalan-jalan atau berada di rumah sahaja. Begitu juga majlis perkahwinan pada musim cuti sekolah, kalau minggu yang lalu keluarga kami meraikan majlis perkahwinan adik, pada minggu ini, jiran kami pula menjemput untuk sama-sama meraikan perkahwinan anak mereka.

Baik, pada entri kali ini saya ingin kongsikan sedikit tentang apa yang saya lalui setelah bergelar WAHM. Alhamdulillah, kini hampir mencecah 4 bulan lebih saya bergelar Working At Home Mom (WAHM). Ramai sebenarnya di kalangan sahabat saya tidak kira sahabat di zaman persekolahan, universiti dan semasa bekerja dahulu yang bertanyakan tentang bekerja di rumah. Mereka mula tahu status saya apabila saya mengemaskini status di Facebook kepada "WAHM, SAHM, SOHO". Begitu juga apabila saya kerap mempromosikan tentang Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR). Alhamdulillah, semuanya memberikan maklumbalas yang positif. Tidak kurang juga ada yang hanya bertanya untuk kepastian tentang operasi ABDR. Dan yang lebih mengagumkan, sebenarnya ramai juga di kalangan mereka yang bercita-cita untuk menjadi WAHM suatu hari nanti. Bagi diri saya pula, saya rasa sangat bersyukur kerana telahpun bergelar WAHM. Seperti yang pernah saya beritahu sebelum ini, perjalanan saya sebagai WAHM masih baru dan  saya perlu teruskan perjuangan ini untuk terus maju mengorak langkah ke hadapan. Sebab itulah sehingga kini saya masih berada bersama jemaah WAHM yang lain-lain di ABDR, kerana di ABDR saya mula belajar apa itu WAHM. Di ABDR jugalah saya mula bisnes secara online. InsyaAllah, selagi daya saya akan cuba konsisten dan istiqamah dengan apa yang dirancang.

Tidak rugi sebenarnya saya sertai ABDR, dengan hanya sekali bayar yuran pendaftaran kelas yang saya pilih, pelbagai peluang yang saya perolehi. Tetapi dengan syarat kita perlu melakukannya bersungguh-sungguh, fokus dan komited. Maksudnya di sini, kita perlu betul-betul fokus dengan apa yang kita lakukan. Dari mula saya sertai kelas, saya belajar langkah demi langkah bina blog mengikut modul yang ditetapkan. Kemudian, apabila selesai tugasan kita layak pula untuk mula mempromosikan produk atau perkhidmatan kita pada khalayak. Bukan setakat mempromosikan produk atau perkhidmatan kita, malah kita juga boleh terus menyertai jemaah ABDR sebagai Pengurus Online Akademi/ Rakan Niaga. 

Saya ambil peluang untuk menjadi Pengurus Online Akademi sebagai latihan dalam mempraktikkan ilmu dan kemahiran menjalankan bisnes dari rumah. Sebagai pemula seperti saya dalam perniagaan online, saya memerlukan sebanyak mungkin ilmu dan kemahiran yang berkaitan dengan bisnes online. Lebih dari itu, saya juga mesti yakin dengan apa yang saya lakukan. Sebab itulah saya mesti cari ilmu dalam bisnes online dan bekerja dari rumah. Jadi, saya jadikan peluang ini sebaiknya sebagai latihan asas untuk saya mempromosikan sesuatu produk atau perkhidmatan. Dari situ saya akan memperolehi pengalaman bagaimana melakukan sesuatu promosi di laman blog dan facebook kita. Sebagai contoh, ayat-ayat promosi yang digunakan, komunikasi kita dengan pelanggan, cara kita menjawab pertanyaan pelanggan dan seterusnya mendapatkan pelanggan. 

Ibarat orang yang menyelam, sambil menyelam sambil minum air. Begitu jugalah saya di akademi. Saya pilih untuk terus menjadi Pengurus Online Akademi dan dalam masa yang sama saya dapat kemahiran dan ilmu bisnes online yang saya akan praktikkan pula dalam mempromosikan produk dan perkhidmatan saya. Sebab itu saya lakukannya secara serentak. Bukannya tamak untuk mendapatkan hasilnya, tapi apa yang lebih penting di sini adalah ilmu dan kemahiran yang perlu kita cari. Kita cari tentang ilmu yang berkaitan bisnes dan pemasaran. Kemudian daripada pengalaman tersebut maka akan bertambah kemahiran kita dalam sesuatu bidang. Saya anggap ini semua 'on the job training' dalam perniagaan online yang saya ceburi.

Selain itu, untuk terus kekal dalam bisnes, hubungan kerjasama (networking) dengan rakan bisnes yang lain juga penting bagi meluaskan lagi pasaran bisnes kita. Di akademi, kami adalah di kalangan kelompok yang sama iaitu sama-sama menjana pendapatan dan menjalankan perniagaan dari rumah. Setakat entri ini ditulis, ABDR kini mencecah 750 blog dan berpuluh rakan niaga/ pengurus online akademi. Inilah networking yang ada di ABDR yang turut sama membantu antara satu sama lain. Bagi saya banyak peluang telah tersedia di ABDR, kita sendiri yang perlu bijak untuk ambil peluang tersebut dan manfaatkan sebaiknya.

Jadi, kuncinya di sini adalah kita mesti bijak manfaatkan setiap peluang yang sedia ada. Walaupun kadang-kadang pada mata kita nampak sesuatu peluang itu kecil tetapi seharusnya kita mesti bagi peluang juga pada diri kita sendiri untuk sekurang-kurangnya mencuba dahulu. Tidak salah bukan sekiranya kita mencuba. Belum cuba kita belum tahu hasilnya. Saya teringat kata-kata Sifu Perniagaan Internet, saudara Irfan Khairi di laman facebooknya, "Seringkali peluang yang kecil sekiranya diusahakan akan memberi pulangan yang besar", dan katanya lagi "Jangan hanya tunggu dan lihat, kejar dan ciptakan peluang untuk diri sendiri". 

Wallahua'lam.


Salam kasih sayang,

Yati Dbahri
WAHM Corner: Inspirasi Suri Bekerja Di Rumah
"1 Suri, 1 Perniagaan Dari Rumah"

*** 
Bergabung dengan kami 750 blog di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR). Pendaftaran kelas di ABDR berlangsung setiap hari.

1. Kelas asas blog dan penulisan - online & offline
2. Kelas asas blog dan fanpage mula bisnes - online & offline
3. Kelas asas blog dan penulisan kreatif
4. Kelas belajar iklan mudah.my
5. Kelas urus akaun wahm/soho - daftar di http://kelasonlineurusakaunbisneskecil.blogspot.com
6. Kelas penulisan ebook pertama - online dan offline
7. Kelas online bina blog borong telekung solat (terhad kepada 30 orang sahaja)
8. Pendaftaran Pengurus Online
9. Projek Duit Raya di http://projekduithariraya.blogspot.com (Pakej untuk bulan puasa, raya dan rumah terbuka. Stok sedia ada)

Servis yang kami tawarkan:
1. Tempahan blog bisnes - siap 3 hingga 5 hari
2. Beriklan di SOHO directory juga bersama pautan 750 blog

Hubungi saya selaku Pengurus Online ABDR apabila kalian sudah sedia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

POPULAR ENTRI DI WAHM CORNER

KLIK JER!

KLIK JER!

KLIK JER!

NUFFNANG